Ulrika Nilsson använder Shared Reading i Anhöriggrupper i Landskrona: Viktigt att få tala om egna erfarenheter– och att kunna välja hur personlig man vill vara

– Det som sägs här stannar här! Det är självklart, men måste ändå sägas, alla måste var införstådda. När Ulrika Nilsson berättar om sina erfarenheter av Shared Reading i Anhöriggrupper är det förtroende hon återkommer till. Balansen mellan distans och närhet är viktig. Och svårfångad. 

– Det har nog att göra med att man kommer närmare sina känslor när man försöker formulera dem, säger Ulrika. Samtidigt som man just genom formulerandet också får perspektiv på vad man känner, ser det mera utifrån, samtidigt som känslorna finns kvar. Det behövs trygghet runt den som försöker finna orden.  

I Anhöriggrupper träffas människor som har närstående som är sjuka. Ofta är deltagarna sina närståendes vårdare.

–De har mycket i sitt bagage. De behöver prata. En av fördelarna med textsamtal är att man kan välja hur personlig man vill vara. Man kan tala om sina egna erfarenheter direkt eller man kan välja att diskutera dem via texten och de känslor och tankar den skildrar, säger Ulrika.

Nu planerar hon en grupp som ska träffas 5 gånger. 

-När en grupp träffas över en längre tid händer något. Deltagarna lär känna varandra. Närheten, både mellan dem och till texterna man läser ökar. 

– Det är något med grupprocessen. Alla pratar mera efterhand, både om sig själva och om texten.

Det kan hända att någon blir mycket pratsam. En av läsledarens viktiga uppgifter är att balansera så att alla får talutrymme.

-Rådet man får under utbildningen att alltid återvända till texten är viktigt. Vad var det i texten som fick dig att tänka så? är en fråga som återställer balansen och gör att samtalet kan delas av alla.  

Läsledarens möjligheter att välja texter som gruppen har utbyte av ökar naturligtvis också med växande kunskap om deltagarna. Det har också hänt att deltagare bett att få läsa upp egen text. Starka upplevelser som verkligen satte tilliten på prov. 

–Det är svårt att sätta fingret på vad som händer i en Shared Readinggrupp. Naturligtvis handlar det om att man träffas och delar upplevelser, om att man fikar tillsammans, men det är något mera. Ulrika söker efter orden som beskriver hur det är trivsamt på ett djupare sätt.

–Det handlar och att dela tankar utan att söka några enkla svar. Inget är rätt eller fel i Shared Reading. Man blir lyssnad på, man är delaktig i något gemensamt som händer mellan deltagarna och mellan deltagarna och texten. Det är både existentiellt och spännande! 


Föregående
Föregående

Shared Reading på Råå bibliotek

Nästa
Nästa

Immi Lundin om ett samtal om Pär Rådströms novell ”På tillväxt”.